dinsdag, augustus 07, 2007

vakantie zwitserland dag 9: wandelen in La Thuile

"s ochtends is het al best zonnig. We halen lekkere broodjes bij de CRAI. Dan gaan we een wasje draaien. We willen een " eenvoudige" wandeling doen bij La Thuile, richting Courmayeur en dan op de kleine sint-bernardpas op.
Volgens het boekje komen we langs 3 watervallen. De eerste waterval komen we vrij snel tegen.
Als we de waterval staan te bewonderen komt er een enorme club tieners aan die allemaal verzamelen bij de waterval. Ineens komen er uit het niets ook een stel geiten bij staan. Het pad gaat verder aan de overkant van de waterval, maar daar kunnen we niet heen omdat de tieners het pad blokkeren. Een man in het midden staat hardop te praten, en als we ons met onze ellebogen door de menigte wurmen begrijpen we ineens waarom iedereen met zn handen gevouwen en ogen dicht staat.. ze zijn in gebed! Oeps. Als het gebed klaar is en de tieners zijn verdwenen kunnen we verder met de wandeling.
Het is echt prachtig. Eerst klimmen we zo'n 500 meter over een rotspad langs watervallen, dan komen we op een prachtige vlakte met een meertje en prachtig uitzicht over de bergkammen. Dan is het nog zo'n 500 meter steil klimmen naar refugio Deffeyes. Daar hebben we een spectaculair uitzicht. We drinken er een cappucino met veel suiker voor we aan de afdaling beginnen. Om 6 uur zijn we bij de auto. We rijden op de terugweg nog even langs de cai en maken heerlijk eten met een verse uienfocaccia als voorgerecht.