dinsdag, oktober 11, 2005

Vakantie Schotland dag 5: Sheperds' hill

Vandaag de dag dat we voor het eerst de hoogte in gaan. Na een goed ontbijt met lekker heftige broodjes gaan we op weg naar het Glenmore national forest visitor centre. Daar parkeren we de auto en gaan met ons wandelboekje en kaart op pad. De weg leidt een bos in en gelijk gaat de weg omhoog. De wind begint ook behoorlijk op te steken en als we de bossen uit lopen op de kale vlakte waait het echt hard! In de krant stond dat op de bergen windvlagen van 30 tot 40 mph. Dus dat is behoorlijk pittig. De klim gaat flink omhoog maar is goed te doen. De omgeving is weer heel anders als in de bossen. Het is hier een stuk ruiger en subarctischer.

Gelukkig hebben we wind mee en gaat het lekker door. We komen na ruim een uur op de top van deze 800 meter hoge berg. Nog net geen Munro maar toch. Op de top waaien we bijna de berg af en hebben we onze cappuchons lekker op tegen de snijdende koude wind. Aan de andere kant gaan we omlaag en is de het dalen een stuk lastiger dan het klimmen. Her en der zijn steile daalstukken en is het enorm rotsig. Maar we komen beneden bij een bothy (hutje). Daar waait het nog steeds nog pittig en lunchen we lekker. Die energie kunnen we nu wel gebruiken. De rest van de wandeling gaat langs de berg weer terug naar het beginpunt. Het pad loopt door een mooi dal. 'Onze' berg is een van de hoogste in dit gebied en de wandeling terug kunnen we hem nog van deze kant bekijken. We komen ook nog langs een groen meer dat groen is omdat de elfjes daar hun was in doen. Bijzonder dus :)Langs het pad staan palen met informatie over de natuur in dit gebied. Alle palen lopen we natuurlijk af en na een 3 en half uur komen we weer terug bij de auto. De berg is flink in de benen gaan zitten en rijden we lekker terug naar Aviemore. We hebben gehoord dat er een bierbrouwerij is in Aviemore dus daar gaan we naar op zoek. We vinden hem meteen en halen er leuk nessie-bier.We zetten de auto bij het appartement en lopen Aviemore in. Aviemore is eigenlijk een beetje zielig en vertourist. Overal zijn ze ook nog aan de weg bezig dus dat maakt het er ook niet beter op. We halen een krantje en een tijdschrift en gaan lekker terug naar ons appartementje waar het gezellig is en het bier ook koud staat.