donderdag, oktober 03, 2013

Vakantie Zweden - de heenreis

Op zaterdagmorgen vertrokken we naar Kiel in noord Duitsland waar die avond de boot naar Gothenborg zou vertrekken. Het regende enorm de hele reis. Daardoor konden we niet zo hard doorrijden als we graag doen op Duitse snelwegen! We hebben een standaard voor de iPad gekocht zodat Jonas filmpjes kan kijken in de auto onderweg en het is een grote hit; we hebben 5 uur aan Diego-afleveringen erop staan en Jonas vind het prachtig!

We proberen de reisdagen onder te verdelen in 3 etappes voor Jonas; eerst spelen en liedjes zingen. Dan stoppen voor koffie en wat bewegen in een speeltuintje. Etappe 2 is uitrusten of slapen. Dan stoppen voor een late lunch. Etappe 3 mag de ipad aan en kan Jonas genieten van Diego terwijl wij ook al een beetje moe zijn.

Om half 5 komen we aan in Kiel. Het is net een beetje droog. Eefje gaat nog even een eind lopen met Jonas op zoek naar een wc en we eten een appeltje buiten terwijl we kijken naar de heeele grote boot.

Jonas vindt onze hut geweldig. Tom en Eefje slapen in het stapelbed; Tom boven en Eefje beneden. Jonas slaapt in het opklapbed naast mama. Hij vindt het helemaal gezellig. Omdat er op de boot niet echt geschikt kindereten is en we geen zin hebben ons vol te schranzen bij het buffet eten we broodjes in onze hut. Jonas is heel opgetogen: "Ik heb nog nooit in bed gegeten! Het lijkt wel feest!"

De overtocht is prima te doen, lang niet zulke hoge golven als naar Ijsland of Schotland. We zijn niet uit bed gevallen. De volgende morgen gaan we toch maar aansluiten bij het ontbijtbuffet want Jonas heeft honger en ze hebben er pannekoeken en ijsjes en voor papa en mama koffie en lekkere eitjes.
Tijdens het ontbijt zien we uit het raam de eerste eilandjes van de Zweedse kust voorbij komen.

We trekken nog heel even onze jas aan om aan dek te gaan kijken, voor de boot aanmeert en genieten van de mooie uitzichten. We zijn in Zweden!

Lenie zei

Dat ziet er gaaf uit zeg, mooie natuur, maar wel heel rustig !!