maandag, mei 05, 2008

Dag 20: Yosemite, Wawona - Yosemite, Lower Pines

We zijn vannacht niet wakker geschud door beren. Het is wel ontzettend lekker om in dit park te staan. Tussen al die grote bomen en gekwetter van vogels met rondrennede eekhoorns, voel je je enorm outdoor en in de wildernis!
Bij het uitchecken vraagt Eef nog even waar de dump station is in Yosemite Village. De Ranger bij ons hokje weet het niet precies en belt even om het uit te zoeken. Ze zijn allemaal ontzettend aardig en behulpzaam.
De rit naar Lower Pines in is binnen het park en kost toch nog een uur rijden. Het is een grote kronkelweg die wel ontzettend mooi is. Langzaam krijgen we uitzicht op Yosemite Valley.

De eerste waterval die we gaan zien ligt onderweg op de route. Het is de Bridal Veil waterfall. We stoppen nu het nog vroeg is en nog relatief rustig op de parkeerplaats bij de waterval. Je kan er zo heen lopen. De waterval is gigantisch! Er is een fotoclub druk bezig foto’s te maken met camera’s op gigantische statieven en enorme lenzen. Hiervandaan kun je aan de andere kant van de Vallei ook een waterval zien. Ook al een die van enorme hoogte naar beneden komt zetten. Een stukje verder rijden en we kunnen beter stoppen om mooie views te krijgen van de andere waterval. Dat Yosemite bevalt wel. De natuur met zijn sequoia’s die we gisteren zagen en de vallei met de watervallen die we deze morgen al zien maken dat Yosemite helemaal geen Europees park is (we waren er van te voren een beetje bang voor).

In Yosemite Village zijn we al vrij vroeg dus we kunnen waarschijnlijk nog niet op de camping terecht. We parkeren op de day use parking waar het ook nog rustig is en gaan op verkenning uit. Yosemite Village is al vrij groot en we zoeken het Visitors Centre op voor wat hike tips. We struinen nog wat rond door de gift shop tussen allerlei berenalia. Je zit hier per slot van rekening tussen de black bears.
Tegen elven gaan we weer richting de RV om naar de dump site de gaan en vervolgens in te checken. De dump site is tegenover de campground en we zijn net op tijd. Om 12 uur is check out tijd en dan gaan alle big rigs, campers en caravans nog even langs de dump site. We zijn ze net voor en vullen lekker alles bij (en legen de grey water tank).

Onze site is meteen aan het begin van de campground en om 12 u sharp staan we lekker voor 2 dagen midden in Yosemite!
Om 12.30 u. begint er een Bear Walk met een ranger en wij zijn paraat. Het is een vrij klein groepje en de ranger begint leuk over beren anekdotes te vertellen die hij zelf had meegemaakt. Het leek een vrij iel mannetje maar hij verjaagd beren alsof het niets is. We komen ontzettend veel te weten over hoe slim beren wel niet zijn. Eigenlijk zijn beren slimmer dan toeristen. Ze hebben zulke ingewikkelde anti-beer afvalbakken dat de mensen ze al niet meer snappen en daardoor de beren lekker makkelijk bij hun hapjes kunnen. Ook vertelt de ranger over de geschiedenis van de beren in Yosemite. Het blijkt dat er door de jaren heen veel veranderd is. Hopelijk blijven ze zo dynamisch omgaan met de beren. We zijn leuk een anderhalf uur bezig en we krijgen ook allerlei foto’s te zien van hoe de beren in auto’s breken. Ze trekken echt letterlijk je deur eruit. Een beer in een auto is al grappig maar ze klimmen ook in grote afvalbakken. Da’s wel schrikken als je ‘s ochtends zo’n bak open trekt om je afval weg te gooien.

We leren ook dat beren gewoon vlak bij de campground zitten. Je ziet ze niet maar ze zijn er bijna altijd wel. Zeker ‘s avonds struinen ze rond op zoek naar makkelijk eten. Daarom zijn er altijd ‘s nachts rangers die lopen te controleren of de beren nergens bij kunnen. Als de beren dan toch wat vinden worden ze door de rangers weggejaagd. Dit doen ze gewoon met een hoop lawaai en tegenwoordig ook paintball guns.

De rest van de middag gaan we een korte hike naar mirror lake doen. Deze hike is lekker makkelijk om er in te komen. We nemen echter al snel een pad dat afbuigt van het verharde pad. We komen uiteindelijk aan de ‘verkeerde’ kant van het meer terecht. Er lijkt een spoor verder te gaan maar na een half uur is het spoor toch echt niet meer begaanbaar. Achter ons lopen ook mensen die maar omdraaien. Uiteindelijk is de korte simpele hike toch best lang geworden. Helaas geen beren of bobcats gezien onderweg.
Na de hike hobbelen we terug naar Curry Village. We komen niet echt leuke souvenirs tegen. Vandaar uit keren we langs een van de meadows terug naar onze Lower Pines Campground terug. Er staan allemaal hertjes te grazen en die worden door hordes mensen op de foto gezet. Wij gaan er natuurlijk ook even kijken.
Terug op de campground gaat Eef lekker wraps maken. Na het eten is er hier op de campground in het amphitheater een ranger-talk. Net als in Zion is er een ranger die een powerpoint op groot scherm gooit en zijn specialiteit vertelt. Vanavond is er een ranger die vertelt over de Yosemite Wilderness. Voornamelijk een geschiedkundig verhaal van Yosemite. Wel heel veel weetjes over het hoe en waarom Yosemite er nu uitziet zoals het er uitziet. Er zitten iets te veel plaatjes van oude kerels met citaten in zijn verhaal, maar verder is het erg leuk. Beter dan lam op de bank TV kijken :)
Als we in het pikkedonker terug lopen naar RV kan elk geluid, geristel wel een beer zijn. Ze lopen overal rond en zeker over de campgrounds om te kijken naar easy food! We komen heelhuids bij de camper aan zonder beer-encounter.

Woord van de dag: Bear-locker. Uit het verhaal met de Bear Walk ranger is wel duidelijk hoe slim beren zijn. Nieuwe modellen bear lockers en bear containers (als je backpackt door de wilderness, kun je deze huren) worden door dierentuin beren getest. Ze vragen aan de beren in een dierentuin of ze er aan mee willen doen en dan mogen ze kijken of de nieuwe modellen open kunnen. Be Bear Aware!