maandag, juli 03, 2006

Huwelijksreis dag 5: Aankomst Faraoer

Om half vijf worden we via de intercom van de boot uit onze slaap gerukt. Binnen een half uur moest iedereen die aan land ging op de Faraoer uit zijn hut zijn. De boot meerde om 6 uur aan en toen konden we de auto in. Daarna duurde het nog bijna een uur voor we met de auto de boot af konden rijden.

Na al deze commotie in de vroege morgen waren we dan toch in Torshavn, de hoofdstad van de Faraoer.We hebben een ontbijtvoucher in een luxe hotel in Torshavn waar we lekker uitgebreid gaan brekken. Daarna lekker de stad in en naar de Tourist Information. We boeken een birdcliff toer met een bootje vanuit Vestmanna dat vandaag om 17 u afvaart. Het is nu nog mooi weer en aangezien het bijna altijd regent op de Faraoer moet je die kans niet laten schieten. Torshavn is niet echt groot en we kopen nog wat kaarten en stoere Faraoer postzegels die mooi op de bus gaan.

Onze overnachtingen op de Faraoer zijn in Gjogv op een volgend eiland. We doen wat inkopen in Torshavn in een supermarkt en gaan op weg naar Gjogv. Het is een hele mooie route. De wegen op de Faraoer zijn buiten de stad meestal wel 2-baans en daar mag je dan 80 op rijden. Het laatste deel van de reis ging over een enkelbaans weg met her en der passeermogelijkheden, Gelukkig is het niet echt druk op de Faraoer :) waardoor we gewoon door kunnen rijden. Maar op dit soort weggetjes is 50 al hard :), zeker omdat er overal schapen lopen. Langs alle wegen overal op de Faraoer lopen ze. En het grappige is dat ook overal op de 'snelwegen' er schapenroosters zijn.

Als we Gjogv naderen ziet het er gelijk super uit. Heel mooi uitzicht op een baai, leuke hostel met grasdak en een hele aardige man die ons verwelkomt.We installeren ons op onze kamer en banjeren in het zonnetje met lekker zoete chocolade halve manen (broodjes) naar het water waar allerlei leuke vogels rondvliegen.Als de zon even weg is merk je gelijk dat het maar een graad of tien is hier. Best frisjes dus. Op tijd gaan we naar Vestmanna voor onze bird cliff boottour. In Vestmanna is een touristinformation/restaaurant/shop/boottourbureau en nog een boottour gebeuren en wat huizen en dat lijkt het wel te zijn.Om vijf uur gaan we het booje in en we zijn de enige die nog met de boot meegaan op dit tijdstip, romantisch met zijn tweetjes. De 'kapitein' van het bootje is een oud mannetje en hij bekijkt de concurrerende boottouronderneming met een verrekijker. Die hebben een nieuwere boot en meer passagiers lijkt het. Wij zijn blij met dit authentieke bootje en onze 'kapitein'.De tocht is heel gaaf. We gaan langs de rotsen richting de oceaan. Overal vliegen allerlei meeuwen en andere zeevogels. De rotsen zitten er helemaal vol mee. Het zeevogelleven bloeit hier optimaal. Ons mannetje verteld allerlei verhalen over hoe in 1930 er gejaagd werd op de 'puffins'. Dat er toen wel 5600 gevangen werden op een dag. Dat ze met netten de vogels een grot injoegen en met een vette buit naar huis gingen. Hij vertelde ook over hoe ze vroeger aan land gingen en waar om eieren te rapen van de guillemots. Ze hadden dagen dat ze er wel 1000 hadden! Ook nog verhalen over hoe kettingen op cliffen bevestigd werden om daar te komen en naar eieren te zoeken. Degene die op de moeilijkste cliff een ketting bevestigde kreeg dan het beste schaap van het dorp. Ook de mannen van Vestmanna waren volgens hem een speciaal soort. Zijn waren het die al die moeilijke dingen deden en grote vangsten hadden. Ze hadden ook het alleenrecht op allerlei gebieden om te jagen.Nu zijn er maar heel weinig 'puffins' meer en zijn er wel nog wat guillemots dus maar goed dat er niet meer op gejaagd wordt als vroeger.

Leuk detail is dat op de enorm steile cliffen ook gras groeide en je hier en daar een schaap zag grazen op deze onmogelijke plaatsen. Het mannetje vertelde bij elke cliff hoe hoog hij was en hoeveel schapen er op liepen. Soms op een klif maar 1 schaap :)Na ruim 2 uur rondgevaren te hebben (ook nog door mooie uitgesleten grotten) waren we terug en redelijk verkleumd.In het restaurant in Vestmanna in de haven was het niet druk. 2 tafels waren bezet en het restaurant zag er ook vrij nieuw uit. We werden keurig bedient, de serveerster kwam direct de kaart vertalen en wij namen een groentesoep en de vis van de dag.Deze waren allebei echt ontzettend lekker. Heerlijk sappige zalm met een krokant zoutlaagje en een citroen/kruidig sausje. Echt heel erg lekker allemaal.Maar ook behoorlijk prijzig. Helemaal opgewarmd en volgegeten zijn we weer terug naar Gjogv gereden en op onze kamer lekker een Deense Carlsberg naar binnen gegooid om de lange dag af te sluiten.

Sietske zei

Waah, wat een foto's weer!!! Prachtig, fantastisch, nieuwe background voor lappie de apple! En wat een verhalen ook... gauw nog even verder lezen zodat ik morgenavond helemaal bij ben :-P

Waaah, wat een foto's weer!!! Mooie nieuwe achtergrondjes voor de desktop! Stikjaloers zijn we erop!
Gauw verder lezen, zodat ik vanavond op jullie feestje helemaal bij ben! Wat een verhalen zeg, stoer hoor!