maandag, juli 03, 2006

Huwelijksreis dag 6: Fuglarfjordur

Na heerlijk lang te hebben geslapen en een lekker ontbijtje in onze hostel zijn we naar Fuglarfjordur gereden. Daar begon een wandeling de Sardid op.De hike begon steil een weiland omhoog wat een beetje onduidelijk was omdat er gewoon geen pad was. We waren natuurlijk een van de eerste touristen in het seizoen die deze wandeling gingen doen maar toch. Blijkbaar doen ze niet echt aan paden maar aan Cairns. Dit zijn bergjes stenen die je al van ver kunt zien staan (als je goed kijkt). Die markeren de route van je wandeling. Dit stond ook zo beschreven in onze wandeling. Ze hebben meestal ook allemaal een eigen naam. Tussen de schapen op de steile helling omhoog naar de eerste Cairn die we al snel zagen. Het was nog droog maar wel koud en het waaide flink. Hier en daar was iets van een pad te zien (of was het een schapen trail) en we gingen gestaag omhoog. Van Cairn naar cairn kwamen lekker in onze hike en uiteindelijk op de top van de Sardid. Toch best snel gegaan en ondertussen zagen we maar heel af toe nog wat van de omgeving want de wolken waren nu erg laag en om ons heen. Ook begon het te regenen op de weg terug dus uiteindeijk ook natte broeken.De weg omlaag ging voorspoedig en best vroeg waren we al weer terug bij de tourist information.

In het supermarktje in Fuglarfjordur hebben we wat lekkers voor de lunch gehaald en daarna zijn we weer terug gereden naar Gjogv om droge kleren aan te trekken en op te warmen in de hostel. Daar konden we lekker warme koffie pakken en werd gelijk nog wat gebak geregeld. Lekker hoor helemaal voor elkaar. Heel erg higgelig in Gjogv.

's Avonds eten we ook in de herberg. We vragen hoe dat daar werkt en er wordt verteld: Just be here. En inderdaad we zijn aan een tafeltje gaan zitten en er werden allerlei ovenschotels binnengedragen waarna iedereen die er zat in de rij ging om op te scheppen.En de ovenschotel was heerlijk, het was gekruide vis met worteltjes en appel en aardappels er bij, alles heel vol van smaak en waarschijnlijk verse lokale producten. Het toetje was ook super: rood fruit met opgeklopt eiwit dat even in de oven heeft gestaan zodat de top lekker schuimhard is. Met een koffietje na was het helemaal af. We hadden er natuurlijk een Foroyar Bjor bij! Even een wandelingetje voor het slapen gaan en de dag is weer voorbij.