maandag, juli 03, 2006

Huwelijksreis dag 9:Myvatn en Akureyri

Vanmorgen lekker ontbeten in Stong. Eef is gaan rijden door ijsland vanaf onze boerderij naar de dimmuborgir! Dit is een groot lavaveld waar de net gestolde lavakorst weer omhoog is geduwd en opengebarsten. Het ziet er uit alsof er allemaal ruines van gebouwen staan, maar het is dus allemaal steen en lava. Het is nu vrij bewolkt en het regent. Maar prima temperatuur om een stevige hike te doen. Dat kan er prima, de wandeling staat super aangegeven. Wij doen de hele dimmuborgir rond en dat levert mooie plaatjes van bizarre stenen, mooie uitzichten op andere marslandschappen en we lopen zelfs door duinen van heel fijn zwart zand. Dit ziet er heel raar uit.

Na ruim een uur zijn we weer terug bij de auto en rijden we naar krater Hverfjell vlakbij de dimmuborgir. We hadden hem al gezien uit de verte, maar je kan er ook een hele gave wandeling over de kraterrand maken. Om bij de krater te komen moet je met de auto eerst een schapenhek door en over een behoorlijk hobbelige gravelweg. We beklimmen de kraterwand en staan in no time op de rand. Dit is nog niet het hoogste punt van de kraterrand maar biedt al wel hele mooie overzichten van de omgeving. Het is ondertussen droog en lekker fris. We gaan de kraterrand rond en blijkbaar doet niemand dat want het blijft rustig. Alleen wat mensen die over de rand kijken en weer terug gaan, tsk tsk :). Op driekwart komen we Nederlanders tegen, waar we in het Engels tegen aan het praten zijn. Uiteindelijk hebben we het allemaal door en kunnen we leuk wat fotos maken van elkaar op de kraterrand. Staan we er leuk samen op.

Na wederom ruim een uur zijn we na deze zeer stoere kraterwandeling weer bij de auto. Het volgende doel is het natuurbad bij Myvatn. Dat zag er vanaf de krater al prima uit dus we gaan erin. Het water is heerlijk. Dit zijn echte natuurbronnen met zwavelwater. Het wordt natuurlijk warmgehouden en het water is heel mooi melkachtig blauw.
Er is ook nog een soort sauna waar we lekker ingaan en daarna dobberen we weer in de zwavelbron. Het is er niet echt druk en af toe komen er mensen aangereden die naast de ingang fotos staan te maken. Of ze er dan ook daarna zelf ingaan is onduidelijk maar wij liggen heerlijk bij te komen van onze wandelingen.

Na dit heerlijke gebadder is toch tijd richting akureyri te gaan rijden. Onderweg staat er nog een waterval op het programma, die we niet mogen missen.
De godafoss is gaaf. Het is niet een enrom grote waterval maar tussen de lava ziet het er mooi uit. Het zonnetje komt langzaam door dus het weer wordt er ook weer beter op. Het lijkt wel warm in de zon!

Na de waterval weer door en aan het eind van de dag komen we in akuryri aan bij ons 1e Edda hotel. Het is allemaal prima geregeld hier en onze kamer is lekker ruim. We leggen onze spullen binnen en gaan het centrum in om te kijken of hier nog wat open is. Het is nu ongeveer 20 u en aangezien het zo lang licht is zou er meer, langer open moeten zijn. Dit valt een beetje tegen aangezien er alleen maar wat touristenshopjes open zijn. We vinden een heel hip eettentje met ittala kaarsenhouders omgedraaid als lampjes aan het plafond. Ze hebben er een vegetarische korma en naanbrood met knoflook en een soort gefrituurd naanbrood wat we nemen. Het is heel erg lekker en in deze hippe ijslandse tent zitten wij top te genieten.

Na nog wat inkopen bij een supermarkt die ook vrolijk tot 23 u. altijd open is gaan we weer terug naar ons hotel. Het blijft licht en dat niet alleen, de zon blijft ook redelijk hoog aan de hemel staan wat je gevoel van tijd toch wel beinvloed. Het voelt ergens toch vreemd.
Dit is weer het einde van een dag waarin we weer bizar veel hebben gedaan! Toch lekker dat lange licht :)