vrijdag, april 25, 2008

Dag 12: Petrified Forest - Bryce Canyon

Vanmorgen is Eef al vroeg wakker en trekt er op uit om jackrabbits te gaan spotten. Helaas ze rennen alle kanten weg zodat er alleen wat witte pluimstaarten te zien waren. Na de foto's bekeken te hebben, staat er toch een op!

Na een lekker ontbijtje vertrekken we al vroeg richting Bryce Canyon. We hebben nog niet besloten over het waar en wat camperen, dat zien we daar wel.
In het stadje Tropic is iets meer leven dan de andere gehuchten waar we doorheen komen. Er is zelfs een General Store waar we stoppen (Clark’s). We slaan onder andere weer wat fris en water in om er weer ff tegen te kunnen.
Dan gaat het weer verder naar Bryce waar we tegen 11-en arriveren. Vlak voor het National Park is Ruby’s en dat is een gigantisch complex met motel rooms, log cabins, tipi’s en een RV-park met alle services (ook wifi!). We zitten te dubben of we ook een dag in het park willen camperen. De temperaturen zijn hier wel erg laag (overdag 20 graden met hele harde koude wind! en ‘s nachts vriest het hier nog). We besluiten om lekker 2 dagen bij Ruby’s te gaan staan. Dan kunnen we lekker alles warm stoken en hebben we alle gemakken van dien in plaats van een nacht kou lijden. De ingang van het park is op 5 minuten rij afstand dus dat is ook geen probleem.
We regelen de RV plek en rijden het park in. Lekker met onze annual national park pass rijden we zo binnen. De northern campground komen we meteen tegen en daar staan welgeteld 2 voertuigen. Bij Ruby’s was het ook al zo rustig en daar wijten ze het aan de temperatuur en de hoge benzine prijzen.

We stoppen bij Sunset point om eens te kijken naar Bryce Canyon. Het is weer heel anders dan wat we tot nog toe gezien hebben. Kan dat dan nog? Dat kan dus blijkbaar nog! Het is ontzettend gaaf. Je blijft kijken naar de verschillende kleuren en patronen. Er ligt ook nog sneeuw tussen de torens van Bryce Canyon en dat maakt het extra gaaf. De bomen op de achtergrond en mooi zonlicht zorgt voor prachtige plaatjes.

We lopen over de Rim naar Sunrise point. Je blijft foto’s maken bij dit uitzicht. We krijgen al helemaal de kriebels om leuke trails op te gaan, maar we houden ons in. Morgen gaan we de hele dag door de Canyon hike-en. Aan de rand zitten ook leuke squirels die op de foto moeten!

Om een overzicht van Bryce Canyon te krijgen rijden naar het verste punt van het park (Rainbow point). Van daaruit rijden we weer terug richting park exit. Dan kom je namelijk de view-points aan de goede kant van de weg tegen (ivm RV makkelijk parkeren ed.). Stoere overzichten ook hier weer. We lunchen in de camp met een soepje en getoast brood met gesmolten cheddar.
Onderweg terug bezoeken de volgende viewpoints: Black Birch Canyon, Ponderosa Canyon, Natural Bridge (gave Arch!), Farview point en Piracy point, vlak buiten het park bekijken we nog Fairyland point.
Uiteindelijke parkeren we onze RV op het RV-park en hooken up. Na een dag of twee begon de afvalwater tank toch wel vol te raken.
Ruby is een heel complex en heeft ook een General Store. We wandelen erheen en doen wat souvenir hunting. Er is ook een rijtje met historical Bryce Shops. Deze zijn gesloten omdat de stroom uit was gevallen?
Eef scoort een leuk leesboek want de andere is uit! Tom haalt een stoere Rodeo Cowboy Wallet!
We hobbelen terug naar de RV om even lekker te borrelen en daarna de was te gaan doen.

Woord van de dag: Hoodoo, de naam van de pilaren/pieken die je in allerlei mooie kleuren kan zien in Bryce Canyon.