zondag, april 20, 2008

Dag 6: Page - Monument Valley

Heerlijk geslapen na het zien van al die mooie canyons en vergezichten savanne. Bij de Wall-Mart hebben we gisteren pancake mix gehaald en Maple Syrup. Daar moet je mee ontbeten hebben als je in Amerika bent. Eef slaat aan het bakken en we krijgen enorme luchtige dikke echte pancakes! We doordrenken ze met Syrup en ze zijn heerlijk! De rookmelder gaat wel af op de lucht van de gebakken pancakes maar dat maakt ze niet minder lekker! Perfect ontbijtje hoor!
We maken onze full hook-up los om op pad te gaan naar Antelope Canyon. Ook dit ligt weer net buiten Page. Het is half negen of half tien (afhankelijk van welke tijdzone je aanhoudt, wij wisten even niet welke, volgens de Navajo gids was het half negen).
We zijn de enige (eerste) aldaar! Voor 25 dollar per persoon wordt je met een gids naar de upper canyon geleid. Entree voor te parkeren was nog een 6 dollar. De Navajo die zaten te wachten om rondleidingen te doen waren erg aardig. We moesten ongeveer 10 minuten wachten voor we op pad zouden gaan.
Alle verhalen dat het enorm toeristisch en mega druk zou zijn, kunnen hierbij worden ontkracht. Er kwamen nog 2 auto’s aangereden en die konden ook mee. Een echtpaar en een dame die alleen aan het rondreizen was met haar kat stapten bij ons in de jeep.
De gids (Gabriel of Gabe) had net een week geleden een ‘cederwood flute’ gekocht op een pow-wow. Zijn doel was om ‘Amazing Grace’ te kunnen spelen. Hij had zelfs al een DVD met instructies en was hard aan het oefenen.
We gingen op pad met de jeep ongeveer 15 minuten door het mulle zand naar Antelope Canyon. Onderweg lag er een koe lekker te liggen midden op het pad. Gabe zorgde ervoor dat ie toch opstond en lekker ergens anders heen ging omdat er nog meer jeeps aan zouden komen. Dar is niet fijn voor de koe!

We krijgen een rondleiding door de Canyon (verhalen dat je met een half uur weer buiten staat en maar de helft ziet, nu helemaal het tegendeel, misschien omdat we zo vroeg zijn?). Het licht zou het mooiste zijn rond 11 am., maar nu is het ook erg gaaf. Gabe vertelt over de achtergrond van Antelope Canyon, hoe die ontdekt is en gebruikt wordt door de Navajo. Bij de start vertelt hij over de ‘spirit of the canyon” die we wel zouden meemaken. En inderdaad het is echt een beleving. Verschillende kleuren, prachtige lijnen en lichtspel maken het heel gaaf. Onderweg vertelt Gabe precies waar je moet staan om allerlei figuren (vogels, de neus van Bill Clinton, havik, dolfijn, corkscrew, en nog veel meer) te zien. Ook de mooiste plekjes om foto’s te maken, wijst hij aan en zet je zelfs precies op je plek en vertelt waar in te zoomen. Who needs a Photo tour??
Uiteindelijk zijn we aan de andere kant van de canyon en vertelt Gabe over hoe de flashfloods het gebied continu veranderen. Ook hoe hij als kind al speelde in de Canyon, later met zijn paard door de canyon reed en nog later met zijn cross motor. We hebben het enorm getroffen met onze gids.

Na ruim een uur gaan we weer terug en zien we dat het flink drukker is in de canyon. Met de jeep terug naar de parkeerplek waar onze RV stond met de lichten nog aan! Gelukkig dat ze nog aan stonden anders...... Maar het aardige echtpaar (Theresa and Kenn) had ‘jumper cables’ bij zich, mocht het nodig zijn. Ze wachtten even om te zien of we konden starten, maar geen probleem: onze RV deed het meteen. Toch lastig lichten aan, want er gaat alleen alarm als je de portier open doet. Als door de ‘deur’ naar buiten gaat merk je dus niks! Iets om op te letten in het vervolg.
Antelope Canyon was een ervaring, helemaal met zo’n leuke guide! We gaan door richting Monument Valley.
Tegen de middag stoppen we bij de ‘Anasazi Inn’ om te lunchen. Het is een kleine diner bij een motel gerund door indianen. Het doet heel Amerikaans Diner-achtig aan. We nemen de veggie burger met fries. Hij is enorm goed! Precies wat we nodig hadden. Deze keer geen Amerikaanse keten maar dit is zeker zo leuk.
Laatste miles naar Monument Valley en we gooien de tank weer eens vol. Wederom ongeveer driekwart tank voor 100 dollar (ongeveer 30 gallons).
We komen aan bij Monument Valley waar je entree moet betalen (5 dollar per persoon en 10 dollar om te camperen). De camping bij het visitors centre is gesloten wegens verbouwing. Wij wilden toch al de primitive campground dus geen probleem. De man bij de ingang vraagt nog eens voor de zekerheid of we volledig self supporting zijn. Dat is onze RV natuurlijk! In Page hadden we water helemaal aangevuld en de grey water tank leeg gegooid.
We rijden door langs de visitor centre naar de ‘dirt road’. Dit is een flink gehobbel dus erg rustig erdoorheen naar de ‘primitive campground’. Het is gewoon een relatief vlak stuk steen waar je je RV neer kan gooien.

Het is hier erg rustig. Alleen een paar auto’s die van het uitzicht genieten. We parkeren zodat we perfecte view op Monument Valley hebben bij het begin van het Wildcat trail. Het is een uur of 2 en we gaan leuk de Wildcat trail doen die om ‘Left mitten’ heen gaat. Het is geweldig. De RV staat om het mooiste plekje dat je voor kan stellen (straks zonsondergang in Monument Valley en morgenvroeg zonsopgang!). We gaan om een geweldig stoer stuk steen heen door een soort desert/savanne landschap. Het is nagenoeg windstil en strak blauwe lucht. Wat wil je nog meer! De tocht is 3.4 mile en we doen er ongeveer 2 uur over. Helemaal niemand te zien en helemaal omgeven door coole Monuments. Ook de prachtige dode bomen, Mormon Tea, The Black Brush, Rubberwood Rabbit brush en wat niet meer zijn aanwezig in de landschap.

En natuurlijk the good old game 'spot the lizzard':

Terug bij de RV, staat er naast ons nog een Motoris RV, maar geen echte Winnabago zoals de onze :).
We planten onze stoeltjes (paar dollar bij de Wall-Mart) voor de Camper met uitzicht op de “Left Mitten’ en de ‘Right Mitten’ (en alle andere Monuments natuurlijk) om lekker bij te komen. We nemen een Starbucks Frappuchino, heerlijk koel na zo’n hete wandeling (laatste stuk door los zand omhoog was even pittig).

Nu dus lekker met de macbook een post voorbereiden voor ons weblog in het zonnetje, wachtend op de sunset. Straks staan we hier gewoon met een paar man om dit moois te zien. En natuurlijk niet vergeten sterren te kijken vannacht. Hier heb je echt helemaal geen lichtvervuiling meer natuurlijk.
Hier de foto's van Monument Valley bij zonsondergang en zonsopgang:

Een geweldige plek om te overnachten, we kunnen er maar niet genoeg van krijgen!

Woord van de dag: primitive camping (stond op onze permit voor camperen in Monument Valley)

Vooroordeel ontkracht: geen vandaag

Vooroordeel bevestigd: geen vandaag

We hebben ontzettend veel foto's gemaakt in Antelope Canyon en de zonsopgang en zonsondergang in Monument Valley. Een aantal extra foto's staan op ons picasa fotoalbum:
USA

Sabrina zei

Waauw man wat een gave foto's. Echte professionals he ;-)